“Geen parkeergarage P5 zonder stikstofonderzoek vliegbewegingen”


Geplaatst in: Eindhovens Dagblad      journalist: Jan van Ommen

DEN HAAG/EINDHOVEN(cerberus, 02 maart 2022) – Milieuorganisaties, waaronder de BMF, eisten vandaag bij de Raad van State eerst een uitgebreid stikstofonderzoek naar alle verkeersbewegingen op en rond Eindhoven Airport, inclusief de vliegbewegingen, voordat aan de bouw van de geplande parkeergarage P5 kan worden begonnen. De woordvoerder van BMF(Brabantse Milieufederatie) wees er tijdens de rechtszaak in Den Haag op dat Eindhoven Airport nog altijd geen Natuurwet(Wnb)vergunning heeft voor de ruim 40.000 vluchten. De aanzienlijke stikstofuitstoot van de vliegtuigen blijft daardoor volledig onder de radar. Voor de bouw van een nieuwe parkeergarage met 4.200 is wel een stikstofonderzoek gedaan en daaruit blijkt dat er niets aan de hand is. Het aantal... 


verkeersbewegingen stijgt in het ergste geval tot maximaal 1.400 autobewegingen per dag, maar dat valt allemaal binnen de landelijke en Europese stikstofnormen, zei de raadsman van Eindhoven Airport tijdens de rechtszitting over het bestemmingsplan voor P5. De parkeergarage komt op de plek van een al langer bestaand maaiveldparkeerterrein op de kruising Luchthavenweg en Spottersweg.

 

Te rooskleurig

 

Volgens BMF-woordvoerder Ton van Hoof gaat de gemeente van veel te rooskleurige verkeerscijfers uit,”volgens de gemeente rijdt het grootste deel van de automobilisten direct van en naar de A2. Maar een groot deel zal ook via de binnenwegen, zoals de Spottersweg gaan. En dan slaat er sowieso al snel te veel stikstof in de bossen neer. Wij hebben uitgerekend dat er bij tien extra autobewegingen op de Spottersweg al teveel stikstof neer slaat, terwijl de verwachting is dat daar 272 auto’s overheen zullen gaan als de parkeergarage klaar is.” Volgens de woordvoerster van de gemeente Eindhoven valt het reuze mee met de stikstofneerslag. Zij verwacht dat de meeste bezoekers van de luchthaven direct van en naar de A2 rijden. Tevens vindt de gemeente het niet nodig om eerst een uitgebreid stikstofonderzoek te doen naar het aantal vliegbewegingen op de luchthaven. Immers, het maximaal aantal vluchten is eerder vastgelegd in het Luchthavenbesluit van 2014. Dat de luchthaven nog niet over een eigen Wnb-vergunning beschikt, staat volgens Eindhoven geheel los van het plan om een nieuwe parkeergarage te bouwen.

 

Oneerlijke concurrentie

 

Behalve de milieuorganisaties heeft ook parkeerbedrijf Eazzypark grote bezwaren tegen de voorgenomen bouw van de nieuwe parkeergarage. De raadsman van Eazzypark benadrukte dat de gemeente Eindhoven Airport voortrekt ten opzichte van andere parkeerbedrijven,”de gemeente geeft Eindhoven Airport de mogelijkheid om het aantal parkeerplaatsen in één keer met 3.000 uit te breiden. Want de parkeergelden maken straks een heel groot deel van de inkomsten van de luchthaven uit. Alleen gaat dat ten koste van bedrijven om de luchthaven heen die 6.000 parkeerplaatsen in de aanbieding hebben. En die parkeerplaatsen zijn volledig genegeerd tijdens het parkeerbehoefteonderzoek” Rechter en staatsraad Ben Schueler wil de weten hoe dat zit.

 

Concentreren

 

De gemeentewoordvoerster legde uit dat Eindhoven het luchthavenparkeren vooral op en zeer nabij de luchthaven wil concentreren en zeker niet in de woonwijken erom heen,”bovendien zijn een groot deel van de parkeerplaatsen illegaal omdat het bestemmingsplan die niet toestaan.” Eazzypark was het daar mee oneens. De raadsman merkte op dat de Bossche bestuursrechter onlangs het shuttleparkeren van Eazzypark heeft gelegaliseerd en dat het een kwestie van tijd is dat het valetparkeren(sleutel afgeven aan valet die auto elders parkeert en weer ophaalt als je op de luchthaven terugkeert). De advocaat van Eindhoven Airport zei dat er ondanks de nieuwe parkeergarage P5 nog voldoende behoefte aan parkeerplaatsen overblijft,”maar het is van groot belang dat we een grote parkeergarage bij de luchthaven krijgen. Daar is enorme behoefte aan.” In ieder geval hopen zowel Eazzypark als de milieuorganisaties dat de hoogste bestuursrechter om verschillende redenen een streep haalt door het parkeergarageplan. Uitspraak binnen enkele weken.



terug naar home      |      naar berichten Raad Van State