“Verplichte deelauto”  bezorgt ontwikkelaar en Gouda kopzorgen


Geplaatst in: AD Groene Hart       journalist: Jan van Ommen

DEN HAAG/GOUDA(cerberus, 12 oktober 2021) – Het verplichten van kopers, of huurders van een Gouds nieuwbouwcomplex om van een deelauto gebruik te maken lijkt de enige manier om een gebrek aan parkeerplaatsen op het bouwterrein aan de Ridder van Catsweg weg te werken. In ieder geval liet rechter en staatsraad Jaap Hoekstra dat ballonnetje op tijdens een spoedzaak bij de Raad van State. ‘Want als alle nieuwe bewoners van de 172 geplande appartementen één, of twee auto’s heeft, gaat het helemaal mis. Er zijn maar 234 parkeerplaatsen gepland, terwijl er 283 nodig zijn. Nu voorziet het Mobiliteitsplan voor het... 


bouwproject in een deelauto voor bewoners op basis van vrijwilligheid. Maar als iedereen na een maandje of twee alsnog een eigen auto koopt, kunnen Gouda en de ontwikkelaar daar niets aan doen. Mogelijk zal je dan toch een deelauto verplicht moeten maken, maar dat gaat vast ten koste van de verkoop- en verhuurbaarheid,’ aldus de staatsraad in Den Haag. Die behandelde het verzoek van een groot aantal omwonenden om de bouwprocedures onmiddellijk stil te leggen, in afwachting van de hoofdrechtszaak later dit jaar of begin 2022.

 

Niet wachten

 

De ontwikkelaar en gemeente Gouda willen daar niet op wachten, zo maakte de gemeentewoordvoerder duidelijk,’er is een flinke woningnood in Nederland en ook in Gouda. Daarom willen we niet wachten met dit project.’ Eerder al haalde de ontwikkelaar Vastbouw BV twee bouwlagen van de hoogste woontoren af om omwonenden tegemoet te komen. Aanvankelijk wilde Vastbouw drie torens voor 196 appartementen op het huidige garage en tankstationterrein bouwen, dat zijn er nu nog 172. De hoogste toren zou 38 meter hoog worden en schommelt inmiddels rond de 32 meter. Daarmee wilde de ontwikkelaar voorkomen dat het plan bij voorbaat bij de hoogste bestuursrechter wordt afgeschoten vanwege de schaduwwerking op omliggende woningen en tuinen. Maar staatsraad Hoekstra zette evenwel flinke vraagtekens bij het bezonning- en schaduwonderzoek. Dat vond hij vaag en onduidelijk. Samen met de parkeerproblematiek lijkt de kans niet onaanzienlijk dat de staatsraad het plan gaat schorsen tot en met de bodemuitspraak. De omwonenden zien graag dat de ontwikkelaar het bouwplan nog verder gaat aanpassen met een aflopende hoogte van de bebouwing. ‘Als er hoger wordt gebouwd aan de Catsweg en de bouw loopt flink af richting het Catsveld dan zijn wij tevreden,’ zei omwonendenwoordvoerder René Megens in Den Haag. De raadsman van Vastbouw opperde het idee om de verplichte deelauto mogelijk alsnog in het bouwplan op te nemen. Staatsraad Hoekstra leek daar niet zo happig op en zei binnen drie weken uitspraak te doen. 



terug naar home      |      naar berichten Raad Van State